Sunday, July 27, 2008

Chapteh

Erm...salam sejahtera kepada semua pembaca.Hari ini hari Ahad.Saya tidak tahu hendak buat apa.Jadi,saya mengajak kawan-kawan saya untuk bermain chapteh di bawah blok saya.Pada mulanya,hanya dua dari kami yang main.Ini disebabkan kawan saya yang lain kurang mahir dengan permainan ini.Jadi,saya dan kawan saya yang bernama Didi pun mengajar mereka bagaimana hendak bermain chapteh.Pada mulanya,mereka menghadapi kesukaran bermain chapteh.Lama kemudian mereka sudah mahir bermain.Selepas penat bermain,saya pun pulang ke rumah.Saya membuat sedikit kajian tentang permainan chapteh.Sekarang saya akan memberitahu kajian yang saya jumpa dan juga saya akan mengajar anda bagaimana hendak bermain permaina tradisional ini.

Permainan ini dikenali juga sebagai sepak bulu ayam, sebuyam atau chapteh. Dimainkan di luar rumah oleh kanak-kanak lelaki seramai dua atau lebih. Jika terdapat ramai yang bermain, kumpulan dengan terdiri beberapa orang boleh dibentuk.Permainan ini adalah seperti permainan sepak raga, tetapi bola yang digunakan adalah dari bulu ayam yang telah dibentuk seperti sejambak bunga.

Sekarang saya akan mengajar anda bagaimana hendak bermain permainan tradisional ini.Sebelum permainan dimulakan undian dijalankan terbelih dahulu bagi menentukan giliran. Undian secara lai lai li tam plong untuk semua pemain bagi menentukan siapa yang perlu memulakan terlebih dahulu mengikut gilirannya. Penentuan mata samada jumlah timbangan terbanyak atau penetapan jumlah mata tertentu juga harus dipersetujui terlebih dahulu.
Pemain disyaratkan menimbang bola bulu ayam tersebut dengan menggunakan tepi tumit kaki (tepi kaki sebelah dalam) sahaja atau juga dengan lutut. Sepakan tidak dibenarkan, jika dilakukan oleh pemain, ia dikira mati dan giliran pemain seterusnya mengambil alih pula. Permainan juga dikira mati sekiranya bola jatuh ke tanah.Mata dikira dengan cara, pemain mestilah menimbang bola tanpa henti atau mati dengan seberapa banyak timbangan yang dapat dilakukan. Pemain yang mendapat mata terendah jumlah timbangan dikira kalah, dan ia akan dikenakan denda. Pemain yang kalah dikehendaki melambungkan bola kepada pemenang, dan pemenang pula mestilah menimbang bola sebanyak tiga kali, sekiranya pemenang gagal berbuat demikian maka denda terhadap pemain yang kalah akan dikira tamat. Pusingan seterusnya boleh dilakukan beberapa kali, pemain yang memenangi disetiap pusingan atau jumlah kemenangan banyak kali dan melebihi dari yang lainnya dikira juara.

Sudah faham?.Saya harap anda faham apa yang dikatakan oleh saya.Sampai di sini sahaja.Nantikan pos saya yang seterusnya
.

0 comments: